Hydrotherapie is een vorm van actieve oefentherapie in het water. Het grote voordeel van bewegen in het water is het wegnemen van het effect van de zwaartekracht. Door de opwaartse druk is bewegen in het water veel makkelijker dan bewegen buiten het water.

Toch zorgt het water wel voor een geringe weerstand waardoor kracht en conditie wel kunnen worden opgebouwd, dit maakt dat het mogelijk is om met hydrotherapie mobiliteit, kracht en stabiliteit te trainen zonder dat dit grote impact heeft op de gewrichten. Daarnaast maakt de temperatuur van het water (30-32 graden) dat de bloedvaten verwijden waardoor de herstel van de belaste spieren sneller plaats kan vinden.

Hydrotherapie is geschikt voor iedereen die problemen ervaart bij het bewegen. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld reumatische klachten, longaandoeningen, artrose of orthopedische klachten. Maar het is ook geschikt voor mensen met een aandoening aan het zenuwstelsel.

Hydrotherapie wordt gegeven in zwembad Het Sportpark in Almelo. Het therapeutisch doel van de hydrotherapie is de gezondheid van de patiënt zo optimaal mogelijk te beïnvloeden, zodat de patiënt in het dagelijks leven zo goed en zelfstandig mogelijk kan functioneren.

Positieve effecten van hydrotherapie zijn:
- Vermindering van pijn
- Vermindering van stijfheid
- Verbetering van welzijn
- Vergroten van gewrichtsmobiliteit
- Vergroten van spierkracht
- Vergroten van uithoudingsvermogen
- Verbeteren van de dagelijks handelingen

Vergoeding door de zorgverzekeraar is mogelijk indien er een indicatie voor fysiotherapie aanwezig is.