Dry needling is een fysiotherapeutische behandelmethode waarbij zogenaamde triggerpoints in spieren worden aangeprikt die vervolgens op deze manier snel en langdurig tot ontspanning komen.

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak een uitstralende pijn veroorzaakt. Actieve triggerpoints kunnen klachten geven als pijn of stijfheid lokaal in een spier, uitstralende pijn, bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten en verminderde kracht in de betrokken spieren.

Dry needling kan worden toegepast bij onder andere:
- stijve spieren en gewrichten
- RSI- klachten
- klachten aan de nek, schouder en arm
- tenniselleboogklachten
- klachten aan onderarm en pols
- lage rugklachten
- klachten aan heup, bil- en beenspieren
- krampen
- hielspoor

Bij dry needling wordt gebruik gemaakt van een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Het inprikken van het naaldje wordt bijna niet gevoeld, wanneer het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dit geeft een soort krampgevoel, waarna de spier zich meestal direct weer ontspant en er direct beter bewogen kan worden.

Door de inzet van dry needling zijn vaak vrij snel duidelijke resultaten merkbaar. Vaak voelt het behandelde gedeelte na de behandeling wel wat vermoeid/stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. Rekoefeningen en gerichte adviezen zijn een essentiële aanvulling behorend bij de dry needling behandeling. Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling, maar kan niet door iedere fysiotherapeut worden toegepast. Binnen Fysio Almelo zijn meerdere therapeuten bevoegd tot het uitvoeren van dry needling.