Indien er fysieke klachten aanwezig zijn waarbij de oorzaak mogelijk in de werkhouding of de werkplek ligt, kan een ergotherapeut de helpende hand bieden door middel van een werkplekonderzoek.  Moeten de werkplekinstellingen worden geoptimaliseerd voor een aantal werknemers? Ook dan kiest u met een ergotherapeut voor een professionele oplossing.

Werkplekonderzoek
Heeft u, uw bedrijfsarts of fysiotherapeut het vermoeden dat lichamelijke klachten worden veroorzaakt of in stand worden gehouden door het uitvoeren van werk? Een werkplekonderzoek is dan een snelle en voordelige oplossing. Tijdens het werkplekonderzoek wordt:
- persoonlijk kennis gemaakt met de werknemer of werkneemster
- medische gegevens en symptomen verzameld
- de werkhouding en werkplek beoordeeld en geoptimaliseerd
- indien nodig lichamelijke oefeningen verstrekt
- een rapport uitgebracht met de bevindingen en het advies

Werkplekinstellingen optimaliseren
Het optimaliseren van werkplekinstellingen is gericht op het voorkomen van  o.a. rug-, schouder- en nekklachten. De ergotherapeut leert werknemers de juiste persoonlijke afstelling van werkplekmeubilair en stemt daar een gezonde en veilige manier van werken op af.

De ergotherapeut:
- beoordeelt alle mogelijke risicofactoren door een nauwkeurige observatie van de werkzaamheden
- stelt aan de hand van een checklist noodzakelijke aanpassingen vast en voert deze zo mogelijk direct door
- behandelt vervolgens in theorie hoe men het lichaam het beste kan belasten
- overhandigt ten slotte een lijst met product- en insteladviezen aan de opdrachtgever

Het maken van een afspraak bij de ergotherapeut voor scootmobieltraining kan zowel op verzoek vanuit de gemeente/WMO, doorverwijzing van een arts of via de directe toegankelijkheid gepland worden.